Despre Colegiul Tehnic "Domnul Tudor"
Colegiul Tehnic „Domnul Tudor” din Drobeta-Turnu-Severin promovează un învăţământ modern, flexibil şi de calitate, având ca scop să ofere locuitorilor din zona Mehedinţiului şi a regiunii Sud-Vest Oltenia oportunităţi de educaţie şi instruire în concordanţă cu noua realitate economică a judeţului şi a regiunii.
„Să promovăm calitatea actului educaţional, să oferim şanse egale tuturor elevilor, să fim responsabili în activitatea de instruire astfel încât în anul 2020, 85% dintre absolvenţii şcolii noastre să fie integraţi socio – profesional.”
Colegiul Tehnic „Domnul Tudor” este situat în municipiul Drobeta-Turnu-Severin, judeţul Mehedinţi şi răspunde nevoilor educaţionale pentru elevii din municipiu, localităţile limitrofe municipiului şi localităţile din judeţele învecinate. Este şi va fi o instituţie de învăţământ cu caracter tehnic – aplicativ.
Colegiul Tehnic „Domnul Tudor” îşi începe activitatea în anul 1912 ca Şcoală Normală de Învăţători. Denumirea unităţii se schimbă în timp: Şcoală de Ucenici, Metalurgica, Liceul Industrial nr.1, Grupul Şcolar „Domnul Tudor” din anul 1991 şi până în 2007. Începând cu anul şcolar 2007 – 2008 a devenit Colegiul Tehnic „Domnul Tudor” .
De-a lungul timpului pentru învăţământul mehedinţean, şcoala noastră a devenit un simbol, realizând o educare complexă, echilibrată, a elevilor prin oferirea accesului la informaţii şi transformarea acestor informaţii în cunoaştere.
Raport al activităţilor de predare învăţare -C1/C2 - Dr.Tr.Severin, Romania
ACTIVITATEA C1/C2
Drobeta Turnu Severin, 21 – 25 mai 2018
Raport al activităţilor de predare învăţare
Colegiul Tehnic“Domnul Tudor” a organizat în perioada 21-25 mai prima întâlnire transnaţională din proiectul Erasmus+ cu acronimul ROBO (ID:2017-1-IT02-KA219-036552_3). Şcolile partenere în proiect sunt următoarele: Istituto Superiore Ruggiero d'Altavilla - Vincenzo Accardi - Italia, Zespol Szkolim. por. Jozefa Sarny w Gorzycach - Polonia, Colegiul Tehnic “Domnul Tudor” - România, Vasil Levski Comprehensive School - Bulgaria.
Activităţile care au avut loc au fost cele de pe agenda de lucru şi s-au desfăşurat ţinând cont de obiectivul principal al proiectului, prevenirea fenomenului de abandon școlar, prin implicarea tinerilor în procesul de învățare și abordarea inovatoare bazată pe educația informală și utilizarea TIC în robotică.
Prima zi, 21 mai, a fost dedicată primirii participanţilor şi vizitării unităţii şcolare. Participanţii s-au întâlnit, au împărtăşit idei, cunoştinţe şi aşteptări în ceea ce priveşte proiectul.
Deschiderea lucrărilor primei mobilități cu elevii a fost salutată cu deosebită căldură de reprezentanții autorității locale. Astfel, pe data de 22 mai, primarul municipiului, domnul Marius Screciu a adresat delegaților prezente un călduros bun venit și mult succes în activitățile aflate pe agenda de lucru. De asemenea, prodecanul Universității din Craiova, Facultatea de Mecanică. domnul Mihai Demian a apreciat în mod pozitiv preocuparea pentru robotică subliniind că viitorul aparține acestui domeniu. Evenimentul a fost larg prezentat de staţiile locale de televiziune care au subliniat importanţa unor astfel de proiecte pentru şcoli dar şi pentru comunitatea locală.
Prezentarea Power Point a componentele hardware utilizate pentru construirea robotului a constat într-un scurt istoric al plăcii de dezvoltare ARDUINO UNO. S-au prezentat detaliat, utilizând scheme şi imagini sugestive părţile componente şi modul în care funcţionează. Întregul proces a fost unul interactiv, elevii şi profesorii participanţi au fost invitaţi să adreseze întrebări și să ofere răspunsuri.
O altă activitate din a doua zi a agendei de lucru a fost dedicată discutării şi analizării plăcii de dezvoltare ARDUINO UNO și a ARDUINO IDE. Elevii au fost invitaţi să urmărească o demonstraţie cu montaje care foloseau placa de dezvoltare ARDUINO şi diferiţi senzori (placă cu legături de leduri, afişarea unui contor pe un display de şapte segmente, sonerie care emitea semnale sonore la sesizarea unui obstacol de către senzorul ultrasonic, demonstrarea modului de deplasare a unui robot). Participanţii au lucrat în grupuri constituite pe țări şi au rezolvat o sarcină bazată pe unul din montajele prezentate de către un profesor al echipei române de proiect.
Activitatea cu titlul „Valori culturale româneşti” a prezentat dansuri și muzică populară specifică județului, având ca interpreți și dansatori elevi ai școlii, dar și invitați de la Palatul Copiilor, Școala Gimnazială „Regele Mihai I”, Liceul Tehnologic Special „Drobeta” Participanţii s-au integrat în grupul de dansatori şi au apreciat tradiţiile și cultura românească.
Vizitarea celor mai semnificative puncte de interes ale orașului a fost un alt moment apreciat de către toți invitaţii. Palatul Cultural „Teodor Costescu ” cu arhitectura lui deosebită, a constituit un veritabil punct de atracție, iar imaginea orașului oferită de la înălțimea Castelului de Apă, un real simbol al municipiului, a fost imortalizată în zeci de fotografii. Parcurile şi fântâna cinetică au fost de asemenea foarte apreciate.
Ziua de 23 mai a început cu „Activităţile orientate pe programare ”. Membrii echipei gazdă au prezentat structurile de bază ale limbajului de programare C++, susţinute de punerea în execuţie a unor aplicaţii corespunzătoare. Activitatea s-a desfășurat în laboratorul de informatică şi a contribuit la îmbunăţirea modului de înţelegere a conceptelor de programare. Feedback-ul activităţii a fost realizat printr-un concurs de programare unde elevii au demonstrat cunoştinţele de informatică, dar şi abilităţile de a lucra în echipă.
Ziua a treia a continuat „Prezentarea experienţei de construire a robotului”. Fiecare ţară a prezentat propria experienţă folosind atât prezentări PowerPoint cât şi demonstraţii ale roboţilor urmărind traseul stabilit. Elevii au prezentat părţile componente ale roboţilor construiţi și programele folosite. Participanții au împărtășit impresiile personale legate de experiența dobândită prin activitățile desfășurate și au învățat din experienţa colegilor lor.
O altă activitate atractivă, care a prezentat folosirea automatizării şi roboticii în domeniul educaţiei, a fost cea de exerciţii de simulare, prezentată de reprezentanți ai Centrului Universitar din Drobeta Turnu Severin. A fost exemplificat modul de folosire al simulatorului, iar elevii au avut ocazia să efectueze exerciţii de simulare, urmărite cu interes, pe ecranul de proiecție de către ceilalți participanți.,
Vizita la Hidrocentrala ”Porțile de Fier I”, una din cele mai mari construcții hidrotehnice din Europa și cea mai mare de pe Dunăre, a oferit tuturor echipelor oportunitatea de a vedea cum sunt aplicate robotica şi automatizarea în activităţile economice. Vizita a constituit un exemplu de bună practică iar participanţii au aprofundat unele conceptele legate de robotică.
Momentul culminant al agendei de lucru şi una din cele mai aşteptate activităţi ale zilei de 24 mai a fost „Competiţia roboţilor ”. Juriul, format din cadre didactice din țările partenere, a stabilit regulile competiției care .au fost aduse la cunoștință participanților. Roboţii fiecărei ţări au parcurs traseu convenit anterior, iar cel mai bun timp din cele trei încercări de parcurgere a traseului, a fost luat în considerare pentru a stabili care este cel mai rapid robot.
Activitatea „Robo - Legătura între şcoală şi Universitate” a lărgit orizontul de cunoaştere al elevilor în legătură cu modurile variate de folosire a automatizării și roboticii în zilele noastre. A fost prezentată oferta de programe de studiu a Centrului Universitar și s-a insistat asupra specializărilor care au legătură cu informatica şi robotica.
Ca o continuare a vizitei la Hidrocentrala ”Porțile de Fier I”, călătoria cu vaporul pe Dunăre a oferit ocazia să descoperirii lacului de acumulare creat în mod artificial pentru a deservi hidrocentrala. Participanții au admirat frumuseţea Dunării, a oraşului Orşova, călătoria oferind ocazia de a cunoaște una din principalele atracții ale județului, Rezervaţia Naturală Cazane .
Workshop-ul “How Is Going On” desfăşurat pe data de 25 mai, a fost momentul în care participanţii au discutat despre activitățile viitoare ce se vor desfășura în cadrul proiectului, s-au împărtăşit idei, aşteptări despre modul în care vor fi duse la îndeplinire obiectivele proiectului.
Activitatea de feedback a oferit participanţilor ocazia să împărtăşească experienţa din cadrul astei întâlniri, fiind urmată de aplicarea chestionarelor de feedback, concepute astfel încât elevii să împărtășească sentimentele, trăirile pe care le-au avut în aceste zile despre activitățile din agenda de lucru.
21 Mai 2018:
Articole din presă
ERASMUS+, Remain On BOard! - Learning Journeys in Educational Robotics
"Adolescența este un traseu care oferã multe drumuri secundare. Cel deștept va alege drumul principal" (Victoria Morozan)
Adolescenții de azi – elevii și adolescenții de ieri!… Profesorii implicați în proiectul Erasmus+, acronim ”ROBO” (ID:2017-1-IT02-KA219-036552_3), s-au reunit, la prima întâlnire transnațională, în perioada 21-25 mai 2018, la Colegiul Tehnic ”Domnul Tudor”, Drobeta Turnu Severin. Unitățile școlare implicate în proiect sunt: Istituto Superiore Ruggiero d'Altavilla - Vincenzo Accardi, Italia, Zespol Szkol im. por. Jozefa Sarny w Gorzycach, Polonia, Colegiul Tehnic ”Domnul Tudor”, România, Vasil Levski Comprehensive School, Bulgaria.
Deseori misiunea adolescentului este ”să coaguleze neantul într-o stea”, dar prin proiect, elevii fiecărui partener au coagulat cunoștințele și deprinderile dobândite în orele de pregătire suplimentară, în construirea unui robot. Și … totul a pornit de la obiectivul principal al proiectului, prevenirea fenomenului de abandon școlar, prin implicarea tinerilor în procesul de învățare și abordarea inovatoare bazată pe educația informală și utilizarea TIC în robotică.
Deschiderea lucrărilor primei mobilități cu elevii a fost salutată cu deosebită căldură de reprezentanții autorității locale. Astfel, marți 22.05.2018, primarul municipiului, domnul Marius Screciu a adresat delegaților prezente un călduros bun venit și mult succes în activitățile aflate pe agenda de lucru. De asemenea, prodecanul Universității din Craiova, Facultatea de Mecanică. domnul Mihai Demian a apreciat în mod pozitiv preocuparea pentru robotică subliniind că viitorul aparține acestui domeniu.
Agenda întâlnirii, propusă de echipa de proiect a Colegiului Tehnic ”Domnul Tudor”, a conținut activități diverse care au captat atenția participanților. Au fost prezentate componentele hardware și conceptele de programare, utilizate pentru construirea roboților, toate echipele și-au împărtășit propria experiență și inițiativele de construcție a robotului. Aplicarea automatizării și robotizării în activitățile economice a fost asigurată prin vizita efectuată la Hidrocentrala ”Porțile de Fier I”, una din cele mai mari construcții hidrotehnice din Europa și cea mai mare de pe Dunăre. Utilizarea automatizării și roboticii în domeniul educației, prin folosirea simulatoarelor, a fost o altă activitate atractivă, prezentată de reprezentanții Centrului Universitar Drobeta Turnu Severin.
Adolescenții noștri, acești puști rebeli, dependenți de internet și jocuri online, ei cei care preferă accesarea unui site pentru a obține informații, au dovedit îndemânare, curiozitate, dorință de cunoaștere, comunicare și lucru în echipă.
Participanții au apreciat și activitățile conexe propuse, dansuri și muzică populară specifică județului, având ca interpreți și dansatori elevi ai școlii, dar și invitați de la Palatul Copiilor, Școala Gimnazială ”Regele Mihai I”, Liceul Tehnologic Special Drobeta.
Vizitarea celor mai semnificative locații ale orașului a fost un alt moment apreciat de către toți. Palatul Cultural ”Teodor Costescu”, în toată splendoarea sa, a constituit un veritabil punct de atracție, iar imaginea orașului oferită de la înălțimea Castelului de Apă, un real simbol al municipiului, a fost imortalizată în zeci de fotografii. Turnul de Apă a devenit un reper, nu doar turistic, ci și de orientare pentru elevii străini.
Călătoria cu vaporul pe Dunăre a oferit participanților posibilitatea de a vedea Rezervația naturală Cazanele Mari și Cazanele Mici, monument al naturii unic în Europa.
Punctul culminant al activității a fost concursul roboților construiți de fiecare echipaj. Criteriile de departajare au avut în vedere viteza de deplasare, precum și respectarea traseului impus.
Toți elevii participanți s-au dovedit a fi curajoși, creativi și dornici de a descoperi tainele roboticii. Prin proiect s-au deschis porți spre cunoaștere, s-au descoperit vise care sigur vor deveni realitate, s-a confirmat valoarea elevilor participanți și toți au fost ”declarați” învingători!
Echipa de proiect
Colegiul Tehnic Domnul Tudor
Reportajul transmis de televiziunea locală TELE2 Drobeta :
PROIECT EUROPEAN PENTRU TINERI
Un nou proiect european, implementat cu succes de unitățile școlare din Drobeta Turnu-Severin! De data aceasta, școala, care a reușit să se implice în proiect, este Colegiul Tehnic „Dl Tudor”. Elevi din trei țări au venit, astăzi, în Drobeta Turnu-Severin, pentru a implementa „Remain On Board”, menit să reducă abandonul școlar.
A doua întâlnire transnațională: C3 - Troyan – Bulgaria
A doua întâlnire transnațională
C3 - Troyan – Bulgaria, 15-21 0ctombrie 2018
Ziua 1, 16 octombrie 2018
Prima activitate a fost vizitarea școlii și întâlnirea cu echipele de proiect, profesori și elevi, din cele 4 țări participante. S-au împărtășit idei, cunoștințe, așteptări legate de bunul mers al proiectului.
Materialele audio-video, prin care s-au prezentat școlile și orașele echipelor din proiect, au atras atenția auditoriului, prin creativitatea și originalitatea cu care au fost realizate.
A urmat o scurtă vizită a orașului Troyan, pentru descoperirea punctelor de reper și a principalelor obiective.
După-amiaza a fost dedicată vizitării Mănăstirii din Troyan, a treia ca mărime din Bulgaria și a Expoziției de Arte Populare și Meșteșuguri. Ne-au impresionat arhitectura specific bulgărească și istoria locurilor. Am făcut cunoștință și cu arta tradițională și folclorul bulgăresc, prin obiectele expuse. Elevii și-au exersat abilitățile practice, prin modelarea în lut a unor obiecte, momente captivante și distractive pentru toți.
Ziua 2, 17 octombrie 2018
Ziua a început cu invitația la cantina liceului, unde elevii, împărțiți pe grupe, au pregătit un mic dejun tradițional bulgăresc, fiind coordonați de elevi ai școlii gazdă. Buna dispoziție a fost punctul forte al acestei activități. În final, produsele realizate au fost degustate de participanți.
Conform agendei proiectului, a urmat vizita la Primăria orașului Troyan. Am fost primiți în sala de festivități de către d-na primar Donka Mihaylova, care ne-a urat un călduros bun-venit și ne-a făcut o prezentare scurtă a orașului, care împlinește anul acesta, 150 de ani de existență.
Ploaia nu a împiedicat continuarea activităților, elevii fiind angrenați să participe la competiția Tezaurul Cunoștințelor. Fiecare echipă a trebuit să găsească anumite coduri de pe clădirile semnificative din oraș și să ajungă în cel mai scurt timp la sosire. Elevii au reușit să se orienteze, folosind un telefon și indicațiile primite de la liderul echipei din care făceau parte. Competiția a fost plină de suspans, efortul fiind recompensat prin diplome de participare și un tort.
Ziua 3, 18 octombrie 2018
Dis de dimineață, am pornit cu autocarul către Gabrovo, unde am vizitat cel mai mare Muzeu în aer liber, cu obiecte tradiționale din Bulgaria. Muzeografii ne-au prezentat obiectele autentice păstrate aici, cele 3 mori de apă, dar și replici ale unor case și ateliere meșteșugărești. Băieții au fost interesați de atelierele de confecționat cuțite și curele, iar fetele, de cele care prelucrau argintul. Cu toții, am gustat din produsele de panificație și din dulciurile specifice zonei.
A urmat vizitarea orașului Veliko Tarnovo, capitala istorică a celui de-al doilea Imperiu Bulgar. Într-un timp relativ scurt, am putut sa trecem în revistă principalele obiective turistice din Bulgaria, prin miniaturile expuse în parcul MiniBulgaria. Ne-au încântat arhitectura și poziția în pantă a orașului, cu străzi înguste și pavate.
Ziua 4, 19 octombrie 2018
Competiția roboților a fost evenimentul mult așteptat de pe agenda de lucru. Echipele și-au pregătit roboții și timp de 20 minute, i-au testat pe traseele prestabilite. După ce regulile au fost anunțate, roboții s-au întrecut pe cele 2 rute. Media dintre cei 2 timpi realizați a stabilit câștigătorul. Întreaga experiență a reprezentat un câștig pentru fiecare echipă.
După amiaza a fost dedicată unui workshop cu firma Robotika din Sofia. Participanților li s-a oferit ocazia de a crea un mini-robot, folosind elemente Lego. Echipele mixte, au colaborat pentru realizarea unui tanc, care trebuia să urmeze un traseu cu obstacole. Elevii au fost fascinați, atât de elementele de construcție, cât și de cele de programare.
Cina festivă de la restaurantul Bulgaria a reunit familiile gazdă, cu elevii și profesorii participanți la proiect. Relațiile de prietenie deja formate, au fost consolidate într-un mediu informal, provocarea serii fiind dansurile populare bulgărești. În acest cadru festiv, au fost acordate diplomele de premiere a competiției de roboți.
Ziua 5, 20 octombrie 2018
Elevii au petrecut ziua, într-o manieră relaxantă, cu familiile gazdă. Unii dintre ei au mers în excursii, alții la picnic, sau au ieșit în oraș, însă cu toții s-au simțit perfect și și-au consolidat relațiile de prietenie.
A treia întâlnire transnațională: C4 - Gorzyce – Polonia
A treia întâlnire transnațională
C4 - Gorzyce-Poland, 4-8 Februarie 2019
Prima zi, 4 Februarie 2019
Prima activitate a fost întâlnirea profesorilor și elevilor din cele trei țări participante. Au fost împărtășite idei, experiențe și așteptări în legătură cu proiectul.
Ne-am întâlnit cu conducerea școlii care a prezentat pe scurt istoricul și principalele proiecte ale școlii Zespol din Gorzyce. Am discutat despre sistemul de învățământ din Polonia, despre tendințele în politica educațională, despre profilul instituției și despre partenerii din comunitatea locală.
Sesiunea de deschidere, cu o introducere generală despre școală, prezentată de elevi și profesori, a fost un eveniment impresionant. Programul a cuprins prezentări, cântece interpretate de gazdele noastre și o scurtă scenetă istorică pe care am apreciat-o foarte mult.
Materialele audio-video despre activitatățile legate de roboții Arduino au atras atenția audienței prin creativitate și originalitate.
Vizitarea școlii a fost a doua activitate pe agendă. Am avut ocazia să vizităm clasele, laboratoarele, internatul și biroul directorului. Am fost impresionați de laboratoarele tehnice și de varietatea utilajelor și procedeelor, precum și de creativitatea elevilor la decorarea pereților claselor și ai culoarelor.
Ziua a doua, 5 Februarie 2019
Ne-am întâlnit cu toții la Poarta Opatowska (vechiul oraș) în Sandomirez și am fost invitați să vizităm orașul, însoțiți de un gid profesionist. Am aflat o muțime de lucruri despre istoria locului și despre destinația diferitelor clădiri. Elevii și profesorii au fost impresionați de străzile pavate și de arhitectura clădirilor, dar în mod deosebit de tunelurile subterane în care locuitorii depozitau bunuri sau se ascundeau în caz de pericol. Turul a cuprins și vizitarea muzeului Diocesan. Acolo am văzut o colecție variată de picturi, sculpturi, broderii și obiecte de cult care constituie tezaurul regiunii. Am făcut o mulțime de fotografii din turnul Opatowska, situat în Piața Porumbeilor și ne-am amuzat prin coridoarele secrete ale tunelurilor.
Am fost apoi întâmpinați foarte amabil de primarul orașului care și-a exprimat admirația pentru proiectul nostru. Ne-a promis că autoritățile locale vor continua să susțină școlile în asemenea inițiative. Elevii și profesorii și-au exprimat impresiile despre oraș și am discutat despre caracteristicile unice ce fac orașul Sandomirez și împrejurimile foarte atractive. Fiecare participant a primit suveniruri din partea autorităților locale, iar evenimentul a fost mediatizat în presa locală.
Ziua a început cu o sesiune de lucru în laboratorul de Autocad. Elevilor li s-a propus să creeze o piesă 3D pe baza instrucțiunilor din specificație. Activitatea a fost concepută din două părți: în prima parte, elevii au lucrat în grupe și au desenat obiectul în reprezentare 2D, iar în etapa a doua au reprezentat imaginea 3D a piesei.
A urmat vizita la compania Federal Mogul din Gorzyce. După prezentarea procedurilor de protecție a muncii, am vizitat întreprinderea. Specialistul care ne-a însoțit ne-a vorbit despre utilizarea roboților industriali în procesul tehnologic de fabricare a pistoanelor și a altor piese de autovehicule. Am avut ocazia astfel să vedem etapele de fabricație a pistoanelor pentru diferite tipuri de mașini. Ne-a impresionat parteneriatul cu școala deoarece am aflat că mulți dintre absolvenții Liceului Zespol devin angajați ai companiei (care produce 6% din producția de pistoane la nivel global).
Ziua a patra, 7 Februarie 2019
Dimineața am plecat spre Chmielow (NSG Group Factory). Am vizitat Fabrica de parbrize pentru autovehicule NSG Pilkington. Profesorilor și elevilor li s-au prezentat instrucțiunile de protecție a muncii și au primit echipament de protecție. În timpul vizitei, gazdele ne-au prezentat procesul de producție al diferitelor tipuri de parbrize de autovehicul. Procesul este de asemenea automatizat, iar calitatea produselor este verificată riguros pentru a corespunde necesităților clienților.
Următoarea activitate pe agendă a fost vizita la Castelul Baranow Sandomiersky. Ghidul ne-a prezentat în detaliu istoricul castelului, punînd accent pe caracteristicile unice ale acestuia. Am aflat multe lucruri interesante despre proprietarii castelului de-a lungul timpului și despre modificările pe care le-au făcut. Mobilierul a fost impresionant, iar arhitectura întregului castel, superbă.
După-amiaza, workshopul cu roboți, desfășurat la Castelul Barranow a fost o activitate antrenantă. Participanții au construit un mini-robot din componente Lego. Echipele mixte au colaborat pentru custruirea celui mai reușit robot care să ridice o piesă de lemn și să urmărească un traseu cu obstacole. Elevii au fost încântați de construirea și de programarea roboților și au găsit soluții creative la problemele întâmpinate.
Ziua a cincea, 8 Februarie 2019
Competiția roboților a fost evenimentul cel mai așteptat al agendei. Echipele și-au pregătit roboții și i-au testat timp de 20 de minute pe traseul prestabilit. Roboții trebuiau să urmărească traseul cu întreruperi. Elevii au primit diplome și au completat un chestionar de feedback.
Următoarea activitate a fost competiția dintre profesori și elevi în sala de sport a Liceului Zespol. Cele două echipe au jucat volei, iar scorul a fost foarte strâns. Evenimentul a fost captivant, prin colaborarea profesorilor și a elevilor din țările participante.
Elevii au petrecut restul zilei într-un mod relaxat, cu familiile gazdă și au consolidat relațiile de prietenie, distrându-se împreună.
Cina festivă a reunit elevii și profesorii care au participat la proiect. Relațiile de prietenie deja formate au fost consolidate într-un mediu informal. Am râs, am dansat, am discutat și ne-am distrat planificând următoarele activități.
A patra întâlnire transnațională: Mazara del Vallo-Italia, 7-12 aprilie 2019
A patra întâlnire transnațională
Mazara del Vallo-Italia, 7-12 aprilie
Prima zi 7 aprilie 2019
Gazdele noastre ne-au invitat într-un tur al localităţii Mazara del Vallo. Oraș "al mării, al vântului și al soarelui", Mazara are o istorie foarte bogată. Datorită poziției sale strategice, orașul a fost cucerit de-a lungul timpului de către diverse popoare: greci, normanzi, arabi.
În vizita noastră am pornit de la Piața Mokarta cu vestigiile Zidului Castelului Normand și am parcurs un tur al celor mai importante repere istorice: Colegiul Gesuite, Seminarul Vescoville, Statuia Sfântului Vito și Teatrul Garibaldi. Am fost impresionați de frumusețea arhitecturală a catedralei construite datorită lui Ruggero d'Altavilla în 1072 precum și de varietatea obiectelor vechi, de o valoare inestimabilă, expuse în Muzeul Diocezan și în Muzeul Satirului Dansator. Sistemul complicat de alei ne-a condus prin parcuri impresionante cu palmieri, spre port, unic în Sicilia datorită canalelor sale. În timpul acestei călătoriei noastre am învățat multe lucruri interesante, detalii istorice despre oraș și locuitorii săi, despre obiceiurile și tradițiile lor.
După-amiază, părinții, elevii și profesorii au plecat într-o excursie la Parcul Arheologic Selinunte. A fost un moment de întărire a relațiilor dintre parteneri într-o activitate informală. Ruinele templelor impunătoare și expozițiile muzeului ne-au oferit date importante pentru înțelegerea obiceiurilor și legendelor din diferitele perioade vechi din această regiune.
Ziua 2, 8 aprilie 2019
A doua zi a fost dedicată vizitei unităţii școlare. Istituto d'Istruzioni Superiore R. D'Altavilla-V. Accardi este o școală mare, care oferă diferite profiluri: electrotehnică, electronică, mecatronică, biotehnologia mediului, chimia materialelor, construcții navale, grafică și comunicare. În timpul activității am fost invitați să participăm la diverse experimente în diferite tipuri de laboratoare. În laboratorul de chimie ni s-au explicat procedurile de siguranță și diferitele procese care se desfășoară acolo. Am văzut dispozitivele și rezultatele unor activități care au loc în laboratorul de siguranță alimentară. Am observat la microscop diferite tipuri de celule din laboratorul de biologie și am aflat despre numeroase boli și modul în care pot fi descoperite. Elevii și profesorii au devenit, pentru scurt timp, lucrători pe nave. Ei le au condus către diverse destinații, traversând mări şi oceane prin diferite condiții meteorologice, în centrul de simulare navală al şcolii. În laboratorul de mecatronică ne au fost prezentate cele mai importante creații ale studenților. Ne-a fost explicat modul în care funcționează procesele automatizate în cazul unei sere, al ascensorului, al unor podurilor mobile sau al unor panourilor solare.
Ziua 3, 9 aprilie 2019
Am început agenda cu întâlnirea cu directorul școlii. Am discutat despre importanța proiectului și a efectelor acestuia asupra comportamentului elevilor ţi a situaţiei lor şcolare. De asemenea, am vorbit despre sistemul educațional din țările noastre și a posibilelor soluţii pentru a îmbunătăți situația actuală.
Următoarea activitate de pe ordinea de zi a fost evaluarea generală a ultimelor patru luni ale activităților proiectului. Fiecare țară a prezentat filmuleţe despre care experiența lor în cadrul proiectului. Ziua a continuat cu un atelier de lucru cu privire la proiectele Arduino, cu costuri scăzute. Elevii au lucrat în grup, au asamblat diferite părți ale roboților și s-au concentrat asupra programării acestora pentru a îndeplini anumite sarcini. Profesorii au decis apoi, împreună, regulile expoziției. Au fost selectați judecătorii și au fost stabilite criteriile de evaluare pentru concursul de prezentare a produselor.
Am luat prânzul la școală, iar profesorii și elevii au gustat mâncarea tipic siciliană. Totul a fost delicios. După masa de prânz, elevii au început să lucreze la activitățile proiectului. Ei și-au testat împreună roboții, au vorbit despre diverse utilizări ale acestora, și-au împărtășit ideile și gândurile.
Ziua 4, 10 aprilie 2019
Dimineața am plecat la Palermo. Peisajul de-a lungul drumului ne-a impresionat pe toți. Am fost angrenaţi într-un tur captivant pentru a observa câteva din reperele acestui oraș aglomerat. Arhitectura clădirilor a fost impresionantă, iar amestecul de stiluri, datorită diferitelor influențe, a fost unic. Catedrala Arabă Normandă din Palermo, inclusă în Lista Patrimoniului Mondial, ne-a captat atenția cu frumusețea sa. Teatrul Garibaldi și Fântâna Pretoria au reprezentat, de asemenea, o impresionante reminiscență a unei istorii glorioase. Călătoria noastră ne-a dus către faimosul port și ne-am oprit apoi la magazinele de suveniruri. Am încercat, de asemenea, diferite feluri de mâncare din bucătăria siciliană.
Ziua 5, 11 aprilie 2019
Joi de dimineaţă, fiecare țară și-a prezentat creațiile. Elevii din fiecare ţară participantă au descris roboții și au demonstrat modul în care funcţionează. Fiecare robot a demonstrat originalitate, complexitate, un scop creativ și toate produsele create i-au impresionat pe cei patru judecători și pe întreaga audiență. Fiecare echipă a fost recompensată ulterior în ceremonia de decernare a premiilor și a certificatelor.
Seara, am participat la petrecerea de rămas bun. Părinții, elevii și profesorii s-au a distrat împreună. DG a animat continuu atmosfera, iar publicul a dansat până la miezul nopții. Relațiile strânse de prietenie, deja stabilite, s-au întărit într-un mediu informal, prin împărtășirea unor dansuri tradiționale .
Ziua 6, 12 aprilie 2019
În ultima zi am mers la munte în Sicilia. Am condus spre Erice, un mic sat la 751m deasupra mării. Am mers de la Poarta Trapani pe străzile înguste pietruite, până am ajuns la Castelul lui Venus. Ne-am bucurat de extraordinara panoramă spre Golful Trapani și port. Am gustat faimoasele dulciuri locale și am admirat ceramica decorată manual. Uneori norii ne-au înconjurat, mărind misterul, alteori priveliştea ne-a îndemnat să facem multe poze.
După-amiaza am vizitat oraşul Trapani. Ploaia a cauzat unele probleme, dar nimic nu ne-a împiedicat să admirăm străzile înguste, arhitectura clădirilor și a bisericilor, parcurile și piețele, plajele și portul.